Znacie słowa Marii Montessori o dzieciach i wielkoludach?
„Przypuśćmy, że powinniśmy znaleźć się wśród rasy gigantów, z nogami niezwykle długimi i ciałami niezwykle dużymi w porównaniu z naszymi (…) chcielibyśmy usiąść, ale siedzenia byłyby prawie tak wysokie, jak nasze ramiona. Gdybyśmy wiedzieli, że ci olbrzymi nas oczekują, powinniśmy im powiedzieć: nie przygotowaliście się na przyjęcie nas ani na uczynienie naszego życia bardziej przyjaznym”

Przejdźmy się po domu na czworaka
Daje nam do myślenia prawda? Często urządzamy pokoik tak, żeby było ładnie i pasował nam, dorosłym. Półka z książkami wysoko, obrazki na wysokości naszych oczu, wielkie komody…
Przejdźcie się po swoim domu i spróbujcie popatrzyć na jego urządzenie oczami dwulatka, który chciałby być samodzielny. Jak wygląda łazienka, jadalnia czy salon w którym spędza najwięcej czasu? Ciężko się chodzi w kucki czy na czworaka, ale poświęćcie się jeszcze chwilę, czy widzicie coś na wysoko zawieszonych obrazkach, czego możecie się przytrzymać schodząc ze schodów, czy barierka jest wysoko? Czy w salonie stoi stolik przy którym dziecko może wygodnie oddawać się artystycznym pasjom czy musi to robić na podłodze? Damy Wam kilka wskazówek, które naszym dzieciom pozwolą dobrze się poczuć w domowej przestrzeni a nam zapomnieć o czymś takim jak reprezentatywny salon. Ułatwione zadanie mają Ci, którzy pokój dziecka mają na tym samym poziomie a nie piętrze czy poddaszu.
Kilka prostych zaleceń
Skoro dziecko spędza najwięcej czasu w salonie, to musi mieć możliwość nauczenia się porządku, układania rzeczy na półkach, sortowania zabawek, w końcu tymczasowo to też jego przestrzeń. „Miejsce na wszystko i wszystko na swoim miejscu” to jedna z najważniejszych zasad Montessori w domu. Aby skutecznie uporządkować swoje otoczenie, najważniejszą zmianą, jaką chcesz wprowadzić, jest uczynienie rzeczy bardziej dostępnymi dla Twojego dziecka.
- Umieść zabawki, gry i przybory artystyczne na niskich półkach, gdzie dziecko będzie miało do nich łatwy dostęp. Podziel zabawki na różne kosze i pojemniki, aby przedmioty pozostały oddzielne i były łatwe do znalezienia bez przesiewania stosów innych zabawek
- Stołki ze stopniami umieść zarówno w kuchni jak i łazience, aby umożliwić dzieciom umycie rąk, a w kuchni pomoc w przygotowaniu posiłków. Schodki, podesty, czy modne w ostatnich latach kitchen helpery.
- Przechowuj zdrowe przekąski w lodówce lub nisko w szafce aby Twoje dziecko mogło samo się obsłużyć
- Wodę czy soki przechowuj w małych dzbankach umieszczonych na dolnej półce w lodówce, w pobliżu kubków przyjaznych dzieciom. Kiedy dziecko jest spragnione, pozwól mu sobie pomóc. Trzymaj w pobliżu gąbkę, aby mogło też posprzątać bałagan, który zrobi.
- Kurtki, czapki, rękawiczki, buty najlepiej przechowywać tak, żeby dziecko bez problemu mogło po nie sięgnąć
- Zawieś interesującą grafikę na poziomie oczu. Nie musi to być Mona Lisa czy Narodziny Wenus, wystarczy oprawiony obrazek narysowany przez starsze rodzeństwo. Wystawianie malucha na sztukę i piękno to świetny sposób na pobudzenie jego umysłu.
Przyjazne środowisko
Musimy pamiętać, że największa nauka dziecka ma miejsce wtedy, gdy jest w stanie aktywnie uczestniczyć w przygotowanym dla niego środowisku. Takim, które pozwala mu bezpiecznie robić rzeczy dla siebie. Jego wrodzona potrzeba uczenia się powinna być jedynie wspomagana przez dorosłego, a nie przez wyręczanie.
Przesłanie Marii Montessori jest jasne: „Pomóż mi zrobić to samemu”.